EHWAZ

14. prosince 2014 v 12:35 | Lycan Herve Černý pes |  Runy
Fonetická hodnota: e i
Symbolizuje: tis
Význam: tis, Yggrasil, světový strom, moudrost, sjednocení života a smrti, luk a šíp, Ull, výdrž, oběť,
Strom: tis
Léčivá rostlina: mandragora
Astrologie: štír
Tarot: vyselec (Thorson) smrt (poslední soud) Akron
Polarita: ženská/mužská
Barva: temně modrá
Božství: Ullr, Ódin
Živel: všechny

Runa EIHWAZ představuje vertikální osu světového stromu. Je řídícím principem, kolem něhož se otáčí Univerzum. Tato runa magikovi umožní pochopit sám sebe a své vlastní poslání. Představuje bránu k transpersonální rovině bytí. Slouží jako ochrana proti cizím vlivům. Jako amulet chrání před matením.
neboli tis považovali Germáni za posvátný strom. V jejich pojetí byl od¬razem kosmické osy představované v germánské mytologii světovým stromem Yggdrassil. Eihwaz proniká třemi světy a zároveň je vzájemně spojuje: Asgard (Nebe), Mitgard (Země) a Utgard (Podsvětí)- Šamani užívali semen tisu s halucinogenními účinky, aby navázali spojení se svým vyšším Já. Další důležitou vlastností tisu je jeho výjimeč¬ně pomalý růst, čemuž vděčí jak za zvláštní tvrdost, tak za vysokou elastičnost dřeva. Právě z těchto důvodů se tisového dřeva až do 16. století hojně užívalo k výrobě vysoce ceněných luků. O masovém kácení tisů za tímto účelem dodnes vypovídá malý počet stromů tohoto druhu v Německu.
U této runy nacházíme souvislost s jedním z Ásů, bohem Liliem (Ullr, sláva), vynikajícím lučištníkem, lyžařem a lovcem, "bohem luku". Krom toho byl taktéž bohem smrti. Jeho sídlem byl Ydalir, údolí tisů. V zimě procházel krajem a pořádal lovy na zlou nebo nepozornou zvěř. Křesťanství ho nahradilo svátým Hubertem. U1I plnil rovněž funkci ochránce spravedlnosti a strážce přísah, které se skládaly při jeho "prstenu". Byl označován také jménem "Bůh štítu na sněhulích" (svůj převrácený štít používal i jako loď). Dodnes je zvykem sázet tisy, které se dříve považovaly za ochránce duší zemřelých, na hřbitovech.
Na kartě runy tedy vidíme jednoho z božských Ásů, jak očím diváka prezentuje svoji kořist - za temné noci při novoluní. Ulovený kanec symbolizuje smrt a má nám připomenout, že každý živý tvor musí jednou opustit tento svět a zemřít, aby posloužil jinému za potravu, nebo když
jeho čas na této Zemi s konečnou platností jednoduše vyprší. "Staré odchází, nové přichází."
Trochu přeexponovaným příkladem naplnění této sku-tečnosti je legenda, která se traduje o mandragoře. Když se prý vykoná nad mužem trest smrti pověšením, někdy se stává, že v smrtelném zápasu a křeči vyroní své sémě. Tam, kam kapky padnou na zem, vyroste mandragora, které se připisuje magická moc.
Smrt a život patří k projevům našeho bytí ve věčném koloběhu vesmíru. Odnaučili jsme se vnímat věci v jednotě a prožíváme důsledky svého oddělení naplněni strachem. Jelikož je nám umožněno pozorovat a poznávat vše jen ze svého vlastního úhlu pohledu, často přehlížeme pouta, kterými jsou všechny věci vzájemně propojeny. Může nám být jen k užitku, když se odvážíme jednou postavit na hlavu (Viselec v Tarotu), abychom mohli sledovat svět z jiné, změněné perspektivy. Jenom ten, kdo zpochybní sám sebe, smí zpochybňovat i jiné.
Od počátku světa hrála smrt důležitou roli v bytí člověka. Je to přece to jediné, na co se můžeme opravdu spolehnout. I když bývá runa Eihwaz označována za runu smrti, většinou nemá se skutečným umíráním nic společného. Na druhé straně je často přímo spojována s Ódinovou zkouškou na stromě světa, kde musel prožít smrt svého Já, aby získal tajemství run.
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama