TIWAZ

17. ledna 2015 v 12:31 | Lycan Herve Černý pes

Fonetická hodnota: t
Symbolizuje: nebeskou klenbu podpíranou pilířem, hrot oštěpu, polárku
Význam: Tyr, právo, zákon, oprávněné vítězství, sebeobětování, mužská sexualita, duchovní ukázněnost
Strom: dub
Léčivá rostlina: šalvěj
Astrologie: váhy
Tarot: spravedlnost (Thorson), viselec (Akron)
Polarita: mužská
Barva: zářivě červená
Božství: Tyr/Mani
Živel: vzduch
Sedmnáctá runa je Týrem, (též Ti, Tir, Tiwaz, Tig, Tiu, Tiw, Ziu, Ziw), zřejmě nejstarším a skutečně původním germánským bo­hem. Nejprve byl Tyr Germány uctíván jako hlavní božstvo, později však postupně přebíral jeho funkce Ódin, který je v germánské mytologii považován za jeho otce (jiné zdroje uvádějí jako Týrova otce obra Hýmiho). Byl bohem války (nebo spíše bojové taktiky) a soubojů. Byl trovněž bohem spravedlnosti, práva a pořádku v jejich aktivní i pasivní formě a patronem shromáždění (thingů).
V dávných časech byla vojenská utkání, která probíhala na fyzické úrovni, spojována s božskými energiemi. Proto byla prohraná nebo vítězná bitva považována za výsledek Božího rozhodnutí a rozsudek Boha, jehož prostřednictvím se projevovala skutečná vůle Boží. To byl důvod, proč byla Týrovi přiřčena funkce soudce, který vyslovoval ortel především v záležitostech týkajících se válčení.
Týr (což v překladu znamená jedno­duše Bůh) pevně svírá v rukou oboustranné kopí. Dvo­jité ostří se zabodává současně do těl dvou mužských postav. Spodní hrot propichuje přemoženého nepřítele a symbolizuje válečné vítězství, které si bojovníci vyžádali před zahájením boje vzýváním Boha Týra.
Ostří v horní části kopí je zabodnuto do levé strany hrudi muže, jenž je personifikací samotného Týra a představuje ho v pasivním a trpitelském postavení oběti. Symbolizuje tak dvě stránky své energie, kterou prožíváme bud jen v je­jím agresivním aspektu nebo jako bezmocnost a zábrany. Dokud nejsme schopni vědomě vzdorovat svým bezesporu silným emocím nebo si pro ně nenajdeme vhodnou formu ventilace, budeme se s nimi muset jednou utkat venku a trpět svou vytěsněnou a potlačovanou agresí.
Jako oběť je Týr připoután ke sloupu světa Irminsulu, který udržuje právo a řád ve vzpřímené pozici, a tak chrání bohy a lidi jedny před druhými a současně je rozděluje.
V germánské mytologii vystupoval Týr jako statečný Bůh, který obětoval svou pravou ruku coby zástavu, aby ostatní Ásové mohli spoutat vlka Fenriho pod záminkou zábavného měření jeho neuvěřitelné síly. Ten musel ke zkoušce své ohromné a neustále narůstající síly dát do­brovolné svolení. Týr vložil ruku do vlčí tlamy jako záru­ku čestnosti úmyslů bohů. Když Fenri zjistil, že se mu z čarovných pout Geljgja (Gleipni), které zhotovili černí skřítci Álfové ze šesti tajemných ingrediencií, nedaří ani s vypětím všech sil vymanit, ukousl Týrovi ruku. Týr tak zaplatil za lež božských Ásů, aby znovu obnovil a zajistil kosmický řád a umožnil další existenci pokolení ásgard- ských bohů. Proto je runa Tiwaz rovněž runou znovuzro­zení. Vypovídá o tom, že vědění a poznání bude dopřáno jenom tomu, kdo je připraven přinést osobní oběť. Rovněž v pojmu Hangatyr (oběšený Bůh), který je jedním z mnoha jmen Ódinových, nacházíme přímou souvislost s Ódi- novým sebeobětováním na stromě světa Yggdrasilu.
Tyr a Ódin ztělesňují protikladnost a zároveň harmonii pravé a levé mozkové hemisféry, která v ideálním případě vede k realizaci a proměně intuitivní ideje (myšlenky) ve skutek (jednání).
Tiwaz představuje kosmickou rovnováhu, nad kterou bdí Polárka. Tato hvězda bývá označována za "oko Ódinovo", jež hlídá všechny světy a proniká do jejich nejhlubších tajemství, vidí přímo do srdce všech lidí i Bohů. Jeho druhé oko zatím spočívá jako zástava a protihodnota Mímiho studnici vědění.
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama